Thursday, May 6, 2010

Pertumbuhan Gigi


mama dpt info ni dr risalah yg tesco kasi so nk share sm2 ngn reader2 blog mama (ade ke org bc blog mama ye )..


Tanda2 awal pertumbuhan gigi


  • gusi sakit @ bengkak

  • kemerahan pd pipi

  • perubahan pd sistem percernaan usus

  • ruam lampin

  • perubahan pd corak pemakanan

  • terjaga dr tdo pd waktu mlm

  • ruam pd muka dn dagu

  • sentiasa ingin menggigit alat mainan dn jari

kyra smpi skrg tkde gg tp dr tnda2 yg diberikn mnandakn gg dia tgh on the way..hehe


Merawat simptom



  • berikan si manja anda lobak merah,timun,epal atau saleri yg br dikeluarkn dr peti sejuk untuk dikunyah - elemen sejuk ni mampu memberikan kelegaan (blh ke bb kunyah lobak mentah,timun..mama tk pasti btl ke tk sbb mmg dh tertulis kt risalah tu)

  • gel yg meransang pertumbuhan gigi

  • dakapan serta belaian manja yg berterusan untuk bayi anda

4 comments:

Ieda said...

salam kenalan....anak saya dah dekat setahun xde gigi lagi..tanda2 kat atas tu mcm ada la...tp jnuh dah tunggu

Mama Kyra said...

hi ieda..salam kenaln juga..ank sy selasa ni sthn tp still tk tmbh gg lg..tp tkpe lmbt tmbh lmbt rosak..cm ank sedara la..dia plg lmbt tmbh ms tu sthn gak..tp gg dia plg cntk dr adik beradik dia..
cm sy tk ksh sgt sbb nipple sy slmt dr jg mangsa gg dia..hehe

Naz-Segalanya disini said...

masa Rikazz nak tumbuh gigi geraham dia barulah dia nangis..takmau mkn..takmau gosok gigi.siap bernanah lagi gusi tu.dentist suruh sapu bonjela

Mama Kyra said...

naz:sian kt tgk bb kita skt kn..eja ni skt gg pn meraung..tk tau la cmne ngn kyra nti..tp cpt gak ye rikazz tmbh geraham..ptt dia skt sgt..