Thursday, September 27, 2012

Kisah anak-anak

dah lama mama tk coretkan something pasal ank2 kan...pejam celik pejam celik rs kejap je diaorg ni besar..kyra dh 3thn 5bln adik plak dh 8bln...mcm2 kerenah diaorg mama dpt tgk dan hadapi..lg2 bila mama ni surirumah kan..so 24jam la melayan diaorg..cabaran dan dugaan membesarkan anak-anak ni mmg sentiasa ada...org kan ckp eleh br 2org dah merungut..org dulu2 8anak blh jg sendiri..cer try test nak2 sekarang ni diaorg tgh belajar cuba sesuatu..



cabaran mama setiap ari bila nak mengemas uma or memasak..setiap ari akan ade tangisan mendayu-dayu dari fiyya..kekadang mama buat dek je sbb kang tk msk kebulur la kami 3beranak..klu papa dkt bengkel tkpela leh blk htr nasi..klu g pasang cabinet tkkn nak berlapar kn..kalau dia naik walker dia kluar msk dapor nangis minta mama dukung dia..bkn taknk dukung,bukan mama ni tkde perasaan tp kang bahaya sambil masak smbl pegang anak..klu tak dgn walker dia menyusur masuk dapor..masak dr 1jam jd 2jam..



nasib ade kyra,kekadang dia la pegang walker ade tak kasi masuk dapur..kekadang dia tak layan sgt adik nangis..ralit dalam bilik mainan..si kyra ni pun kekadang buat mama geram..mslh dia satu je..tak blh tgk adik tdo...adik baru tido,mama baru tarik nafas lega nk buat keja2 lain dia dok bising2 usik2 adik..ape lg sambung la tangisan budak manja sorg ni

tapi kalau nak ikutkan kerenah diaorg hanya waktu mama nak buat kerja umah je...time lain rasanya ok..cuma kyra la kekadang ada la nakal skt..bila mama tak buat keja adik pandai plak main sendiri,main dgn kakak,tgk kartun ke...tu kekdg geram ngn budak manja sorang ni..kalau kita ade kat dia..buat dek je..cuba mama bangun je dah mula buat memek muka nak nangis..



tengok kakak dgn adik main sama2 seronok rasanya..kakak buat lawak suh adik ketawa..mengekek adik ketawa..bahagia rasanya..time diaorang tido perasaan bersalah tu muncul bila termarah time dia buat nakal...


kyra-anak yg baik,cerdik cuma kekadang kenakalan awk buat mama geram kt awak..mama tau sebelum ade adik,sebelum mama pregnantkan adik awak tak nakal sgt..dengar ckp mama..mama  tau awak buat mcm ni sebab nak tarik perhatian mama papa kan..awk jgn risau,papa mama ttp syg awk..sm je kasih syg kami antara awk dgn adik..mama tau awk,kakak yg blh diharap,blh jg adik cuma dalam jg adik mesti awak buat adik juga kan..awk pandai buat adik ketawa dgn lawak2 dari awak..mama syg kakak sgt2 tau..

fiyya-anak mama yg baru 8bln ni sudah byk akal..sudah byk yg dipelajari dr sekeliling awak..mama papa gelar awk budak manja sbb asik nangis je bila mama takde dkt awak..klu papa balik je baru dgr sore papa dah nangis nak suh papa amik awak..aduh adik,kekdg mama ni stress bila mama tgh nk msk,buat keja uma awak plak nangis2..klu sejam mama masak sejam la awak nangis..nasib baik la bengkel papa dkt ngn uma kita blh la papa blk kejap klu mama nk msk ke,antar nasi kt kita ke...klu tak kebulur la kita dik...

ape pun mama ttp syg awak berdua..kakak dgn adik la nyawa mama,dunia mama..peneman mama..




2 comments:

mamAdam AqilJannah said...

mama natt rndu ank2 mama natt yg jauh ni..xsbr nk blk n peluk korg..muahhh

Farah Shamsudin said...

macam-macam karenah dorang ni kan mama.. tp takpela itulah permata hati.. kalau takde mereka yang gojes nii, jd tak bes pulee kan.. rindu kat kyra.. lame st dh tak jumpe kan..